Sunday, April 01, 2007

WAWASAN Universiti Melayu Maya (UMM)

Saya telah berbincang dengan Profesor Hj. Abdul Halim Ali minggu lepas. Saya juga telah memperlihatkan laman blogg UMM. Beliau menyokong impian ini. "Tiada salah kita buat Universiti Melayu seperti juga Chinese University di Hongkong di mana Naib Canselor adalah warga Malaysia, Prof. Wang Gangwu. Begitu juga Nanyang University, orang China di luatan selatan ...." Saya menambah bila dilayari maya terjumpa dengan Jewish University in Cyber (JUICE) dan juga memang sudah wujud Hebrew University.
Kami terus berbincang. Wawasan UMM ialah untuk mempastikan janji Hang Tuah, "Melayu tak akan hilang di dunia" dari segi kesarjanaan yang termantap melalui teknologi maya ke seantero dunia. Global!
Untuk permulaan ini Profesor Abdul Halim mencadangkan kami akan membantu siswa-siswi di mana juga mereka berada di dunia ini. Ini mungkin dalam berbagai bentuk seperti nasihat akademik, berbincang mengenai teori dan topik kuliah, berbincang mengenai topik esei dan tesis. Kami juga bercadang menyenaraikan buku-buku rujukan yang terpenting dan terbaru. Di samping itu juga kami ingin menjemput sdr semua berkongsikan penyelidikan yang sedang sdr. jalankan ataupun yang sedang diusahakan oleh sesiapa saja yang sdr. tahu.
Kami mengalu-alukan cadangan dari sdr dari seluruh dunia.

No comments: