Saturday, June 30, 2007

Bahasa Melayu atau Bahasa Malaysia? Mengalah lagi...

Bahasa Melayu atau Bahasa Malaysia Minggu lepas kabinet Malaysia yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri telah mengambil keputusan untuk mengubah keputusan lama supaya nama bahasa kita dipanggil Bahasa Malaysia dan bukan Bahasa Melayu. Keputusan ke atas keputusan lalu yang memartabatkan bahasa kita sebagai Bahasa Melayu adalah satu tamparan kepada bangsa Melayu di negara kita. Tamparan ini nampaknya tidak dirasakan sakit oleh orang Melayu, para budayawan dan para aktivitis Melayu. Ahli-ahli parlimen nampaknya berdiam diri dan membisu.
Semakin lama semakin terhakis maruah, martabat dan ketuanan Melayu di bumi sendiri. Ini berbeza dengan orang pendatang yang sering melenting apabila isu-isu yang menyentuh kepentingan mereka disentuh oleh kita, belum lagi menjadi satu tamparan.Kita dan mereka yang sering mencari petunjuk dari Amerika, Britain dan Australia harus mengambil iktibar dari sana. Amerika menggunakan Bahasa Inggeris dan mereka menggelarnya American English dengan sistem ejaan yang berbeza. Ataupun Australian English. Ataupun Singapore English. China menggunakan Bahasan Mandarin bukan Bahasa China. Ini bukan soal perkauman; ini adalah hakikat tamadun ribuan tahun.Jadi dalam soal ini bukankah tidak baik Malaysia menggunakan Bahasa Melayu Malaysia.
Dan rakan-rakan lain boleh menggunakan nama seperti Bahasa Melayu Brunei, Bahasa Melayu Indonesia. Dalam internet sudah adalah Malay-Malay dan Malay-Brunei. Bahasa Malaysia/Malaysia Language tidak wujud di dunia dan dalam sejarah. Bahasa Malaysia juga tidak wujud dalam Perlembagaan Malaysia. Perlembagaan Malaysia, undang-undang teringgi dalam Malaysia, mementerikan nama bahasa sebagai Bahasa Melayu yang dimenterikan sebagai Bahasa Rasmi.

3 comments:

Saiee Driss said...

Saya dah baca dan saya boleh mencerap semangat di sebaliknya. Saya rasa saya melihatnya daripada perspektif lain. Insya Allah saya akan tulis sebuah rencana mengenainya sedikit masa lagi ..

Sanib said...

Terima kasih. Saya tunggu rencana sdr.

Sanib said...

Terima kasih. Saya tunggu rencana sdr.