Tuesday, September 09, 2008

Kontroversi Ahmad dan Pendatang Cina: Tanda Mei 13 Bhgn 3

Racial issues: Army chief tells gov't to act
Sep 9, 08 12:10pm
Departing from the norm, the Armed Forces today reminded the government on the danger of allowing racial issues to exacerbate.

general abdul aziz zainalCategorising it as a security threat, its chief Abdul Aziz Zainal called on the authorities to take stern action against those who stoke racial sentiments.

He warned that racial issues should not be raised as it had the potential to create chaos and disorder.

"Racial issues are the most feared by security forces as they could lead to chaos. They are a security threat," he was quoted as saying by the Star.

The general was speaking to reporters at the Wanita Umno Hari Raya contribution presentation to the armed forces and the police at the Putra World Trade Centre in Kuala Lumpur. (Petikan dari MalaysiaKini, 9 September 2008, 812pm)

Seperti yang diulas dalam judul pertama oleh blog ini bahawa keruncingan perkauman dalam kontroversi Ahmad telah sampai ke tahap yang genting. Emosi telah menggantikan politik apabila Gerakan dan MCA mendesak UMNO walaupun Najib telah mohon maaf.  Tindakan parti Cina ini telah mendorong banyak orang Melayu merasa desakan tersebut telah keterlaluan sehingga ramai yang menyokong Ahmad dan sahabatnya.  Dengan sokongan itu Ahmad dan sahabatnya menjadi berani untuk tidak mengendahkan pemimpin mereka, Pak Lah dan parti mereka, UMNO. Ahmad dan sahabatnya mempunyai seluruh penduduk Melayu bukan saja di Pulau Pinang dan jika ini berterusan negara kita akan musnah.Oleh yang demikian Jeneral Abdul Aziz Zainal, ketua tentara Malaysia telah mengatakan sesuatu yang betul.

No comments: