Monday, October 29, 2007

CORRIDOR: LORONG MELAYU KELIRU

Beberapa hari ini PM dan para pemimpin Melayu sibuk dengan NECER dan ECER. Dulu sibuk di Johor dengan SECER dan jadi ... dah lupa kerana sering ditukar dan keliru. Dari segi bahasa NECER dan ECER bukan Bahasa Melayu, seperti juga UMNO, FELDA, FELCRA, MSC dan banyak lagi. Bukan apa, kita marah orang bangsa lain jika tidak menggunakan Bahasa Melayu sehingga mempersoalkan kesetiaan dan kewarganegaraan mereka, khususnya orang Cina Malaysia. Maka dengan adanya ECER, NECER dan yang lain itu saya sebagai orang Melayu berasa keliru dan malu. Umpama berludah ke langit atau menempuk dari di dulang.

Di mana silapnya? Di pejabat perancang? Dalam mesyuarat perancang yang banyak menggunakan Bahasa Inggeris? Banyak bijak pandai Melayu yang lebih pandai Bahasa Inggeris, sekurang-kurangnya dalam bahasa percakapan saja. Dan para pemimpin kita yang mengembar-gemburkan singkatan ini dalam ucapan mereka. Media Melayu seperti Utusan Malaysia pada hari ini dan yang lain-lain.

Saya bimbang orang kampung dan pegawai tidak faham. Bila tidak faham projek raksasa ini akhirnya kehilangan kekuatan dan menemui kegagalan. Kata orang lihat saja MSC. Apa itu? Multi-Media Super Corridor di Cyberjaya, sebuah gagasan terkehadapan satu dekad yang lalu, mendahului rancangan di Singapura dan Hongkong tetapi kini telah terkebelakang. Sudah sejuk dan tidak ada orang cakap lagi tentang projek ini. MSC perlu dikaji. Apakah sebabnya corridor atau lorong ini menemui jalan buntu untuk dijadikan teladan kepada corridors baru ini. Orang pengurusan kini bercakap mengenai lessons learned and best practices untuk terus menjadi nombor satu.

Hari ini juga Utusan Malaysia memuatkan berita mengenai penangguhan penggunaan Bahasa Inggeris untuk matapelajaran matematik dan sains pada peringkat UPSR. Bagus tetapi tidak bagusnya murid ada pilihan dalam peperiksaan dalam dua bahasa itu. Kita keliru lagi. Pemimpin dan perancang ragu-ragu dan tidak yakin. Jika tidak yakin kita jadi keliru seperti Si Luncai. Yang menjadi mangsa anak murid Melayu bila masuk IPT yang semua bangga dengan Bahasa Inggeris. Akhirnya jadilah kita Melayu keliru

No comments: